نصب رایگان محصولات تاشوسازان
للوگوی سایت تاشوسازان

ورود به حساب کاربری

گذرواژه خود را فراموش کرده ام ...!!!

ایجاد حساب کاربری

Your personal data will be used to support your experience throughout this website, to manage access to your account, and for other purposes described in our سیاست حفظ حریم خصوصی.

بازیابی رمز عبور

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟ نام کاربری یا ایمیل خود را وارد کنید. یک لینک برای ساختن گذرواژه جدید در ایمیل خود دریافت خواهید کرد.

روش تمیزکردن پارکت چوبی

  • تصویر گراواتار نویسنده
  • نویسنده: پونه امینی
  • تاریخ انتشار: 19 اکتبر 2021

خانه‌ها، محل‌های کار می‌توانند کف‌پوش‌های مختلفی داشته باشند. یکی از کف‌پوش‌هایی که استفاده می‌شود، کف‌پوش پارکت چوبی است. پارکت چوبی زیبایی خاصی به خانه می‌دهند و از طرفی پارکت چوبی دوام بالایی داشته و مقرون به صرفه تر است.

کف‌پوش پارکت می‌تواند در طرح‌های مختلف و در رنگ‌های مختلف چوب وجود داشته باشد. یکی از نکاتی که در خصوص پارکت‌های چوبی باید دانست و رعایت کرد، تمیزکردن پارکت چوبی است. پارکت‌های چوبی گاهی تمیز کردنشان در مقایسه یا سایر کف‌پوش‌ها مانند کف پوش سرامیک سخت‌تر است. کفپوش پارکت چوبی نیازمند نگهداری منظم و تمیزکردن مرتب دارد. اما چگونه پارکت چوبی را باید تمیز کرد؟ در ادامه این مطلب چگونگی و روش تمیزکردن پارکت چوبی را آموزش می دهیم.

 

باور کنید یا نه، پارکت از دهه 1600 استفاده می‌شود و هنوز هم یک انتخاب بسیار محبوب است. پارکت بسیار محکم است و سال‌ها دوام می‌آورد. وجود پارکت چوبی به هر خانه‌ای جذابیت بیشتری می‌بخشد و در بسیاری از خانه، محل های تجاری و .. پارکت را به عنوان کف پوش انتخاب می کنند. بعضی از افراد هم به دلایل مختلف مانند سلیقه، تغییر دکوراسیون، استفاده از چوب در دکوراسیون منزل خود اقدام به تغییر کف پوش و چسباندن پارکت می نمایند.

پارکت علاوه بر زیبایی و ماندگاری بالا، نقاط ضضعفی نیز دارد. نقطه ضعف پارکت این است که نیاز به مراقبت و تمیزکردن مخصوص دارد و در مواقعی نیاز به سنباده زنی و آب‌بندی مجدد دارد تا به ظاهر اولیه خود بازگردد.

تعمیر و نگهداری پارکت چوبی دشوار نیست، اما باید مرتباً انجام شود تا کفپوش های شما به بهترین شکل ظاهر شوند. پس بهترین کار برای حفظ پارکت چوبی، رعایت نکات نگهداری و تمیز کردن و شستشوی مرتب آن است.

suggestion
جهت مشاهده انواع تخت خواب تاشو کلیک کنید

نکات مهم برای خانه‌هایی که کف‌پوش پارکت چوبی دارند:

  • استفاده مرتب از جاروبرقی
  • استفاده از محصولات مخصوص پارکت برای جلا دادن به چوب پارکت
  • خشک نگه‌داشتن کف پارکت چوبی برای جلوگیری از مرطوب شده، تاب خوردن و تغییر شکل پارکت
  • مطمئن شوید که رطوبت هوا خانه شما زیاد نباشد. در مواقع پخت‌وپز پنجره را باز کنید تا رطوبت خانه را کنترل کنید.
  • از تابش مستقیم و طولانی نور خورشید از پنجره به کف پارکت جلوگیری کنید تا رنگ پارکت محو و کم‌رنگ نشود.
  • از کشیدن مبل و وسایل خود روی کف‌پوش چوبی پارکت خودداری کنید.
  • استفاده از شوینده مخصوص پارکت‌های چوبی برای تمیزکاری.

نکات مهم قبل از شروع به تمیزکردن پارکت چوبی:

بهترین راه برای تمیزکردن کف پارکت چوبی این است که، قبل از شروع کار نگاهی به نوع مواد ساخته شده در پارکت داشته باشید و بر اساس آن روش و مواد لازم برای تمیزکردن را تهیه کنید.

ابتدا مشخص کنید پارکت چوبی شما از چه چیزی ساخته شده است. کمی الکل را در قسمتی از پارکت که در چشم نباشد، تست کنید و نتایج را ببینید. اگر بعد از زدن الکل به پارکت رنگ پارکت از بین برود و یا کمی چسبناک به نظر برسد، لاک الکل است. اگر تمیز ماند، کف پارکت از جنس پلی‌اورتان است.

بدین ترتیب پاک‌کننده خود را انتخاب کنید؛ روغن پایه برای لاک الکل و موم برای پلی‌اورتان.

اما همیشه هم نیازی به پاک‌کننده مخصوص ندارید. اغلب آب گرم این کار را می‌کند، مخصوصاً اگر مرتباً پارکت را تمیز می‌کنید.

 

روش روتین تمیزکردن پارکت چوبی:

بهتر است یک روش روتین برای تمیز کردن کف چوبی خانه خود داشته باشید، تا از به وجود آمدن آلودگی، کثیفی و لکه کهنه روی پارکت جلوگیری شود.

  1. جاروبرقی بکشید:

اولین قدم برای تمیزکردن و پاک‌سازی، کف پارکت را جاروبرقی بکشید. از آنجا که پارکت‌ها در اندازه‌ها و طرح‌های مختلف در کنار هم قرار گرفته‌اند، ممکن است روی پارکت و بین  پانل های پارکت‌ها خاک و گرد و غبار رفته باشد، جارو برقی می‌تواند این آلودگی‌ها را کشیده و پاک کند.

 

  1. تی کشیدن کف پارکت چوبی:

با یک تی پارچه‌ای خشک، روی پارکت بکشید تا گرد و غبار پاک شود. بعضی از تی های پارچه ای دارای بافت‌های خاصی هستند، مخصوصاً برای کف‌های چوبی یا کف‌پوش‌های پارکت مناسب هستند.

 

  1. شستشو کف پارکت با محلول:

پارکت‌های چوبی اگر به خوبی و بدون فاصله، کنار هم قرار گرفته‌اند و از همدیگر و سطح زمین جدا نشده‌اند، می‌توانید با مقدار کمی آب از یک گوشه تمیز با تی پارچه‌ای سطح پارکت را شستشو دهید. با تی پارچه ای تا زمانی روی پارکت‌ها بکشید که تمامی آب روی سطح برداشته و کامل خشک شود.

 

  1. تمیزکردن روتین و منظم:

تمیزکردن پارکت‌های چوبی را به طور مرتب در طول هفته تکرار کنید. انجام مراحل بالا بهتر است یک یا دو بار در هفته نه بیشتر صورت گیرد. با انجام این اقدامات به صورت منظم شما نیازی به تمیزکردن قوی و عمیقی نخواهید داشت.

با تمیزکردن منظم از به وجود آمدن و ماندن چرک و آلودگی بین پانل‌های چوب جلوگیری می‌شود.

 

روش اساسی تمیزکردن پارکت چوبی:

اگر شما خانه ای گرفته اید که از قبل لکه های و کثیفی روی پارکت آن مانده است، یا از قبل به طور منظم پارکت های خانه را تمیز نکرده اید و دارای کثیفی و لکه های مانده هستید و به هر دلیلی با روش های روتین گفته شده، پارکت چوبی به خوبی تمیز نشده است باید روش اساسی تری و با کمک محلول اقدام به تمیز کردن پارکت نمایید که مراحل آن در زیر آمده است:

 

  • مانند روش روتین، تمیزکردن پارکت شروع کنید:

با کمک جارو دستی یا جاروبرقی از خاک، گرد و غبار و اضافات روی سطح خلاص شوید. می‌توانید کف پوش را آب تمیز کرده و مکرر این کار را انجام دهید.

  • استفاده از محصولات پاک کننده مخصوص شستشوی پارکت:

پاک‌کننده‌های مختلفی مخصوص پارکت‌های چوبی وجود دارد. بعضی از پاک‌کننده‌ها هم سطوح را تمیز می‌کند و هم یک مهروموم و چسبندگی ایجاد می‌کنند. این نوع پاک‌کننده ها برای سطوح چوبی استفاده می‌شود که قابلیت پاک‌کردن، پولیش زدن و پوشانندگی سطوح را دارد.

پاک‌کنندگی خریداری کنید که موادی در آن باشد که،  باعث تازگی و جلا در پارکت شود.

حتماً از پاک‌کننده مخصوص کف‌پوش‌های چوبی پارکت استفاده کنید.

مهم است که از یک درزگیر در حین تمیزکردن استفاده کنید، تا طول عمر و دوام بیشتری به پارکت دهد.

از محصولات و پاک‌کننده‌های غیرمرتبط که باعث درخشندگی می‌شوند، استفاده نکنید.

 

  • درست‌کردن محلول پاک‌کننده خانگی:

اگر محلول مناسب پارکت چوبی پیدا نکردید، می‌توانید خودتان در خانه محلول پاک‌کننده خانگی پارکت چوبی تهیه کنید. بدین ترتیب یک سطل آب گرم را با یک چهارم فنجان مایع ظرف‌شویی مخلوط کنید.

توجه داشته باشید از استفاده از سرکه، آمونیاک، پاک‌کننده‌های دارای PH بالا و هر صابون با پایه روغن خودداری کنید.

 

  • سطح را با محلول و تی پارچه‌ای شستشو دهید:

حتماً دقت کنید در این مرحله شستشو از حداقل آب استفاده کنید. اگر پاک‌کننده مخصوص شستشوی پارکت چوبی دارید آن را با آب کمی مخلوط کرده و با تی پارچه ای سطح کف‌پوش را تمیز کنید.

اگر از محلول دست‌ساز استفاده می‌کنید همان را بدون اضافه کردن آب روی سطح پارکت بکشید و تمیز کردن را شروع کنید.

 

توجه داشته باشید اندازه آب در شستشوی پارکت مهم است، زیرا آب دشمن سلامت چوب است.

 

نگهداری کف پارکت چوبی:

  • بهتر است برای پیشگیری از به وجود آمدن گردوخاک در پارکت‌ها قسمت ورودی در خانه، یک فرش کوچک یا پادری قرار دهید.
  • برای تمیزکردن کف پارکت چوبی خانه، تمامی وسایل خانه مانند مبلمان، تخت‌خواب، میز و … را برداشته تا بتوانید به‌راحتی کار تمیزکاری را انجام دهید. بعد از کار تمیزکاری برای برگرداندن مبل‌ها و وسایل مراقب باشید تا وسایل را روی کف پارکت نکشید تا خط و خراش روی پارکت‌ها نیفتد.
  • اگر حیوان خانگی در منزل دارید، برای جلوگیری از خراب شدن و ایجاد خط و خراش روی پارکت، ناخن حیوان خانگی خود را کوتاه و تمیز کنید.
  • اگر چیزی روی پارکت چوبی خانه ریخت، بلافاصله باید اقدام به پاک‌کردن لکه با آب و پارچه مرطوب کنید. اگر لکه‌ها چند روز بمانند پاک کردن آن ها سخت شده و ممکن است جای لکه بماند.

 

چه نوع پاک‌کننده‌ای برای پارکت چوبی مناسب است؟

می‌توانید از محلول آب و مایع برای شستشو پارکت‌ها استفاده کنید. اما شناخت نوع و جنس پارکت خیلی مهم است. از طرفی آب زیاد در شستشو، می‌تواند چوب پارکت را خراب کند.

در بازار و در بسیاری از وب‌سایت‌های آنلاین می‌توانید انواع مختلفی پاک‌کننده مخصوص پارکت چوبی را در برندهای مختلف خریداری کرده و اقدام به تمیزکردن پارکت نمایید.

 

آیا شستن با بخارشوی برای پارکت بی‌خطر است؟

تمیزکردن با بخارشوی برای پارکت چوبی انتخاب مناسبی نیست. اگرچه از حداقل رطوبت استفاده می‌کند، اما یکی از اجزای اصلی پارکت چسب است که در چسباندن قطعات چوبی پارکت به کار رفته و چون این مقدار چسب زیاد است، گرمای بخارشوی می‌تواند باعث شل شدن چسب شود و اجزای پارکت بعد از مدتی شل شده و به‌خوبی کنار هم قرار نگیرند.

 

راه حل و روش پاک‌کردن لکه‌های آب از پارکت چوبی:

حذف لکه‌های آب از روی چوب بسیار مشکل است. علاوه بر این، عوامل مختلفی نقش دارند: نوع چوب، نوع لکه.

به دلیل کنار هم قرارگرفتن این عوامل، ارائه راه‌حل مناسب برای هر نوع چوب تقریباً غیرممکن است. با این حال، تکنیک زیر به طور مداوم برای بسیاری از انواع لکه‌های آب کارکرد دارد.

نیازمندی‌ها:

  • اتو یا سشوار
  • دستمال پارچه‌ای یا تیشرت قدیمی

 

مراحل حذف لکه آب از روی پارکت چوبی:

  • اتو را گرم کنید، نه داغ! دستمال یا تیشرت پارچه‌ای را روی لکه آب بگذارید.
  • لکه را به مدت 5 تا 10 ثانیه از طریق پارچه اتو کنید، سپس دوباره به مدت 20 تا 30 ثانیه حرارت را قرار داده و بردارید.
  • در صورت لزوم این کار را تکرار کنید. بعد از هر 2 تا 3 چرخه حرارتی، کمی با پارچه بمالید. به جای اتو می‌توانید از سشوار نیز استفاده کنید. آن را روی حرارت متوسط قرار دهید و در فاصله 5 تا 10 سانتی‌متری از لکه نگه دارید.
  • هنگام گرم‌کردن چوب، لکه را با دستمال یا تیشرت پاک کنید.

 

نکات و توصیه‌های بیشتر:

  • لکه‌ها هر چه جدیدتر باشند راحت‌تر پاک شده و حذف لکه‌های قدیمی سخت‌تر است.
  • اگر چوبی دارید که کارش تمام نشده و نصفه کاره است، سعی کنید سطح را کمی سنباده بزنید تا لکه روشن و کم رنگ شود. اما اگر این امر غیرممکن است یا کار نمی‌کند، محلول شوینده ملایم و آب را امتحان کنید.
  • یکی از روش‌هایی که می‌توان برای پاک‌کردن لکه روی چوب استفاده کرد، استفاده از سس مایونز یا کره بادام‌زمینی است. یک لایه ضخیم بزنید و حداقل بگذارید 4 ساعت روی لکه بماند و سپس پاک کنید.

 

اگر پارکت چوبی دارید، حتماً نکات گفته شده در بالا را رعایت کنید تا عمر و ماندگاری پارکت زیاد شده و از طرفی زیبایی چوبی کف پوش خانه حفظ شود. پارکت باعث زیبایی خانه می شود اما به چشم آمدن لکه، تغییر رنگ چوب پارکت، ور آمدن و جدا شدن تکه های پارکت می تواند ظاهر ناخوشایندی به محیط و خانه بدهد. پس با رعایت نکاتی خیلی ساده هم در زیبایی هم در هزینه تعمیر و نگهداری پارکت چوبی تلاش کنید.

به مطالبی که بالا مطالعه نمودید چه امتیازی می دهید؟
4.8/5 - (5 امتیاز)
علامت بسته شدن
راه های ارتباطی با تاشوسازان

راه های ارتباطی شما عزیزان با مجموعه تاشوسازان جهت مشاهده ویدیوهای تخصصی و راهنمایی و مشاوره برای انتخاب آگاهانه

راه های ارتباطی تاشوسازان

راهنمایی و مشاوره تخصصی